The Insiders is ontstaan vanuit een unieke samenwerking tussen gepassioneerde haarexperts. Die door hun jarenlange ervaring in de branche de behoefte kregen om vernieuwende productlijnen en tools met een duidelijk verhaal voor de klant te ontwikkelen. Het uitgangspunt: makkelijk een look te creëren die bij jouw persoonlijkheid of mood past.
Bij de ontwikkeling van de productlijnen wordt een enorm netwerk van haarexperts betrokken. We spreken Dewi van der Burgt (productmanager) en Janine Nicolina (co-creator) over deze unieke manier van co-creëren:
Dewi: “De eerste producten zijn ontstaan door het gevoel dat we iets misten. Er bestonden destijds geen producten om de Undone look te creëren. Zo is onze eerste productlijn geboren. Later hebben we extra producten ontwikkeld om de collecties compleet te maken. We organiseren regelmatig speciale dagen om samen te brainstormen. Voor deze co-creatie sessies kunnen kappers zichzelf aanmelden via onze website en daaruit maken wij een selectie genodigden. Ook vragen we altijd een groep haarexperts uit ons netwerk om mee te doen.”
Janine: ”Tijdens deze dagen praten we over trends, technische vernieuwingen, het productenportfolio, mogelijkheden voor nieuwe ontwikkelingen en natuurlijk ervaringen die uit de testen met consumenten en hairstylisten zijn gekomen. Eerst verdelen we ons in kleinere groepen zodat iedere groep de beste ideeën kan filteren en uitwerken. Daarna roteren we de groepen zodat we verder kunnen werken aan elkaars ideeën. Uiteindelijk stemmen we met zijn allen met welke ideeën we als eerste aan de slag gaan. De producten zijn een combinatie van het gevoel van de consument in de huidige markt en een creatief idee van het team. We proberen als merk echt een antwoord te geven op de trends en wensen van de consument. Zelf had ik enorme behoefte aan een goede lijn voor krullen. Daarom hebben we onderzocht welke producten ervoor nodig zijn om de eind looks neer te zetten die wij hiervoor in gedachten hadden… Zo worden producten de bouwstenen waarmee looks tot stand komen.”
Dewi: “Belangrijk is om van tevoren een duidelijke intentie te bepalen en direct eisen te stellen aan het product. Wat is het doel? Welk probleem wil je oplossen? Welke ingrediënten wil je toevoegen? Welke technologie wil je toepassen? Welke verzorging moet het product bieden? Dit sturen we door naar ons lab. Zodra zij ons de eerste samples sturen, gaan wij aan de slag met testen.”
Janine: “We testen eerst op onszelf en op elkaar. En daarna (met toestemming) op modellen en klanten in de salon. Vervolgens worden er aanpassingen gedaan en krijgen we nieuwe samples. We blijven net zo lang doorgaan met nieuwe samples testen totdat iedereen tevreden is.”
Dewi: “Voor ons lab zijn wij de moeilijkste klanten. Zo zouden wij bijvoorbeeld kunnen zeggen: het product moet 5% minder vet geven en 10% meer glans. Zulke precisie maken zij niet vaak mee. Gelukkig kunnen ze erom lachen! Per product duurt zo’n proces minimaal een jaar. Er zijn ook producten waar we al meer dan drie jaar mee bezig zijn en toch brengen we ze nu nog niet uit. Het hoofddoel is dat een product écht doet wat wij beloven. Daarnaast proberen we een goede combinatie te maken van natuurlijke ingrediënten en de vraag van de consument. Zo willen we sulfaatvrije producten bieden en waar mogelijk natuurlijke goodies, UV- en heat protection toevoegen. Soms wordt een formule na de lancering alsnog aangepast. Als de nieuwste technologie een product kan verbeteren, passen we het graag toe.”
Janine: “Het oog voor de ingrediënten is wel iets waarmee The Insiders zich onderscheidt. En dat wordt ook steeds belangrijker. Je merkt dat klanten in de salon steeds wijzer worden. Verder is het echt uniek dat wij met een grote groep haarexperts onze creativiteit samenvoegen. We zitten zo dicht bij de bron. Daaruit ontstaan de mooiste ideeën. Je hebt als kapper echt impact op het merk. En ik hoop dat onze creaties uiteindelijk wereldwijd worden gewaardeerd.”
Dewi: “Zichtbaarheid is een vorm van erkenning. Maar… We willen niet op iedere hoek van de straat verkrijgbaar zijn. Het blijft een uniek en exclusief merk. We willen dat de producten worden verkocht door kappers die weten wat het product doet en daar een goede uitleg bij kunnen geven.”
Meer weten over co-creatie? Insidershair.com/co-creation