Type and press Enter.

360

People, Purpose & Planet

Bijna vijf jaar geleden kregen wij een tour door het oude hoofdkantoor van Davines in Parma. Gelijktijdig hadden wij een groot interview met de chairman van het merk Davide Bollati. Een bijzonder gesprek met een man vol visies. Met trots presenteerde hij de eerste tekeningen van het nieuw te bouwen hoofdkantoor. En nu mochten wij een kijkje nemen in de droom die werkelijkheid is geworden tijdens de Worldwide Hair Tour in Parma. Wij spraken openhartig met hem over zijn reis met en binnen Davines.

“Ik kan mij herinneren tijdens ons gesprek dat ik nog niet wist wat de volgende stap zou zijn na de bouw van ons nieuwe ‘thuis’. Je zou denken dat we alleen nog maar een stap terug kunnen maken. Niets is minder waar! Wanneer je door de bergen loopt en de top bereikt hebt, zie je in de verte nog meer toppen van bergen. Die wil je ook ontdekken. Dat is de reis die wij gaan maken. De reis vervolgt zich. In eerste instantie zullen wij binnen The Village (naam van het nieuwe hoofdkantoor) ons richten op onze afdeling research & development. Onze wetenschappelijke tuin zeer belangrijk voor de het ontwikkelen van nieuwe producten en het eeuwige verbeteren van onze producten. We zijn een weg ingeslagen dat ‘Green Chemistry’ heet. Met de komst van ons nieuwe thuis en onze tuin zullen wij dit optimaal inzetten. Innovatie is key!

Een bijvoorbeeld dat gelijk zichtbaar is, is ons restaurant. Dit wordt een ware beleving met producten uit onze tuin. Dit restaurant is niet alleen toegankelijk voor ons personeel, maar ook mensen daarbuiten. We willen iedereen dit laten beleven.”

De Worldwide Hair Tour is een evenement dat 3500 gasten ontvangt vanuit de hele wereld. Het doel van een groot event is Craftmanship, Entertainment en Message. Wat is de boodschap die Davines nu meegeeft?

“De boodschap die wij willen overbrengen gaat verder dan alleen het vak. Wij dragen dit uit door een B Corp te zijn en hebben een hoger doel om een betere wereld te creëren. Duurzaamheid in alle opzichten is voor ons belangrijk. Onze planeet heeft geen oneindige bronnen en daarom is het aan ons om op de meest duurzame wijze onze producten te maken, te verwerken en een steentje bij te dragen aan onze planeet. Dit is geen korte termijn actie. Dit is wie we zijn. Op salonniveau proberen we de salons bewust te maken van onze planeet, duurzaam te ondernemen en circulair te ondernemen. Daarvoor moeten we beiden hersenhelften aanspreken: rechts en links. We kijken samen met de ondernemer wat we precies kunnen doen om duurzaam ondernemen optimaal te integreren in ons dagelijks leven. Je begrijpt dat in een land als Nederland dat een stuk makkelijker gaat dan in een salon in India, maar met kleine stappen zien we dat we een verschil kunnen maken. Ik denk dat deze duurzame boodschap op alle vlakken goed is overgekomen.”

Co-creatie is de volgende stap om de een boodschap of een movement verder te brengen. Hoe zit dat bij Davines?

“Ik denk dat de Davines community en het samenwerken tussen Davines-landen en salons sterker is dan ooit. Tijdens dit event hebben wij een aantal video’s getoond waar samenwerkingsvormen tussen verschillende partijen en Davines als voorbeeld namen.

Bijvoorbeeld onze samenwerking met het koor dat tijdens de openingsavond heeft gezongen. Iets wat niet voor de hand liggend is, iets wat niet over onze planeet gaat, maar juist over co-creatie. Zang en muziek is wat mensen verbindt. Operette is niet iets wat je dagelijks nog hoort, maar iedereen kende de liedjes en stond op de stoelen. Er ontstond een verbinding tussen 3500 mensen en een koor.

Het zijn ongebruikelijke zaken die mensen met elkaar kunnen verbinden. Nog een voorbeeld zijn onze internationale artiesten. Zij zien elkaar een paar keer per jaar en hebben misschien contact via Social Media. De afgelopen dagen hebben zij met elkaar gewerkt alsof ze dat dagelijks doen. Duurzaamheid zit hem niet alleen in het scheiden van je afval. Duurzaamheid zit hem ook in het onderhouden van je community, vriendschap, kunst. Het gaat veel verder.”

In de huidige economie waar digitalisering overhand neemt en wij steeds bewuster worden van de emotionele kant van het leven, kun je zeggen dat we een verschuiving zien van Power, Profit en Product naar People, Passion, Purpose?

“Ik denk dat ‘belangen’ en ‘bewustwording’ op de weegschaal worden gelegd. Maar pas op met passie! Bij passie schuilt een gevaar. Je hebt mensen die met veel passie dingen kapot kunnen maken. Onze geschiedenis kent veel voorbeelden. Ik wil eerder stellen: het op de juiste manier inzetten van de juiste vorm van passie voor het juiste doel. People en Purpose zijn zeer belangrijk. Maar ik zou graag nog een ‘P’ willen toevoegen: Planet. Met deze vier ‘P’s’ op ons netvlies moeten we onze energie positief gebruiken voor de juiste doelen!”

Bedankt Davines voor de geweldige ervaring in Parma!

Check onze website voor het report over alle shows en vind nog meer beelden: www.tribu-te.nl

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *